FANDOM

Zapomniane Krainy (ang. Forgotten Realms) to fikcyjny świat opublikowany przez TSR, Inc i Wizards of the Coast (WotC) jako tło dla kampanii prowadzonych w Advanced Dungeons & Dragons (AD&D) oraz Dungeons & Dragons (D&D) edycja 3.0.

Został stworzony przez Ed'a Greenwood'a w 1967[1] jako tło dla krótkich opowiadań, lecz z czasem rozrósł się do rangi największego zestawu do prowadzenia kampanii w D&D.

Podstawą systemu jest kontynent Faerûn[2], część świata zwanego Abeir-Toril – planety podobnej do Ziemi.

Zapomniane Krainy sporo ze swojej popularności zawdzięczają wielu powieściom i opowiadaniom,[potrzebne źródło] których akcja rozgrywa się w tym systemie. Przykładem może być zarówno R. A. Salvatore opisujący życie i przygody słynnego drowa Drizzt Do'Urden'a, jak i gry komputerowe takie jak Pool of Radiance, Baldur's Gate, Icewind Dale czy Neverwinter Nights.

Historia Edytuj

Czas Kłopotów Edytuj

Artykuł Główny: Czas Kłopotów

Czas Kłopotów był katastroficznym okresem w historii Faerûnu. Poczynając od 1358 DR, Roku Cieni,[3] bóstwa Krain zostały wygnane na powierzchnię Faerûnu i zmuszone do życia pośród śmiertelników korzystając ze swoich śmiertelnych avatarów. Podczas Czasu Kłopotów zginęło kilka ważniejszych bóstw (patrz zgony, wniebowstąpienia, wskrzeszenia), a wielu śmiertelnych urosło do rangi bogów.[4]

Czas obecny Edytuj

Interpretacja terminu “czas obecny” w Zapomnianych Krainach jest zależna od kontekstu w jakim termin ten został użyty. Mistrzowie Podziemi mogą użyć książek źródłowych pierwszej, drugiej, trzeciej lub czwartej edycji, aby stworzyć swój własny świat do prowadzenia sesji D&D. Alternatywą jest utworzenie przygody w dowolnym okresie historii Krain. Utwory, których akcja rozgrywa się w Zapomnianych Krainach, również zapełniają wiele luk w historii.

Geografia Edytuj

Planeta Abeir-Toril zawiera kilka wielkich kontynentów, włącznie z Faerûnem – najważniejszym obszarem w systemie, opisanym już w “Forgotten Realms Campaign Set”, pierwszym przewodniku po Zapomnianych Krainach opublikowanym w 1987 roku przez TSR. Do pozostałych kontynentów należą Kara-Tur, Zakhara, Maztica, Anchorome i inne, póki co, nieodkryte lądy. Kara-Tur, odpowiednik starożytnej Azji Wschodniej, później doczekał się własnej publikacji - “Kara-Tur: The Eastern Realms” wypuszczonej w 1988.

Jak dotąd zostało wydane wiele przeróżnych produktów opisujących wybrane obszary Faerûnu, co sprawiło, że większość terenów i kontynentów zostało szczegółowo opisanych tworząc wysoce rozwinięty świat.

We wczesnych publikacjach traktujących o systemie, Krainy dzieliły zunifikowaną kosmologię z większością innych światów. To sprawiło, że każdy ze światów należących do Dungeons & Dragons został włączony do jednego wszechświata powiązanego różnymi planami egzystencji. Wraz z wydaniem w 2001 Forgotten Realms Campaign Setting, Zapomniane Krainy zyskały swój własny, odrębny układ kosmologiczny, z unikalnymi planami nie połączonymi z tymi z innych światów.[potrzebne źródło]

Wszechświat Edytuj

Abeir-Toril jest jedną z kilku innych planet[5] w kryształowej sferycznej Realmspace. Dla mieszkańców Faerûnu dzika przestrzeń ponad nimi jest znana jako Morze Nocy.[6] Dwie pierwsze planety od słońca są zwane Heroldami Świtu. Ich nazwa wzięła się od tego, że są ledwo widoczne tylko podczas zachodu lub wschodu słońca. Za Abeir-Torilem, dalej w kryształowej sferze znajduje się Pięciu Wędrowców, pięć planet dryfujących pośród pasm gwiazd, po nieznanym kursie. Niektóre z tych światów są zamieszkałe przez ludzi, krasnoludy i orków, a także illithidów czy beholderów.[7]

Materiały oficjalne Edytuj

Edycja 1.0 Edytuj

Pierwszą kampanią dla Mistrzów Podziemi był moduł Bloodstone Pass, napisany w 1985. Został on dołączony do w pełni rozwiniętego zestawu o nazwie Forgotten Realms Campaign Set wydanego w roku 1987. Do dnia dzisiejszego ów zestaw znany jest jako “Szare Pudełko”. Oś czasu w pierwszej edycji sięgała końca 1357 DR.[8]

Edycja 2.0 Edytuj

Świat Zapomnianych Krain został przepisany w 1993, aby uzyskać zgodność z D&D 2.0, po czym wydano go jako Forgotten Realms Campaign Setting. Od 1996 zaczęto wydawać zestaw w nowej, lepszej formie. Czas akcji drugiej edycji został przesunięty o dekadę, aż do 1367 DR.[9] Opisano świat zaraz po katastoficznym Czasie Kłopotów w 1358 DR, w którym bogowie zostali zesłani na powierzchnię Faerûnu, gdzie część z nich została zabita, a na ich miejsce weszli nowi.

Edycja 3.0 Edytuj

Forgotten Realms Campaign Setting dla trzeciej edycji był raczej książką niż pudełkowym zestawem, tak jak w poprzednich edycjach. Nowe wydanie przesunęło oś czasu na 1372 DR.[10]

Edycja 3.5 Edytuj

Z uwagi na to, że nowa edycja wprowadzała tylko kilka małych zmian do edycji trzeciej, nie wydano żadnego opisu świata adaptującego Krainy do D&D 3.5. Zamiast tego został wydany Przewodnik Gracza po Faerunie, który naniósł do świata kilka ulepszeń.

Edycja 4.0 Edytuj

Edycja 4.0 jest wydaniem powszechnie uważanym za kontrowersyjne lub przełomowe. Zarówno w zasadach D&D, jak i w Krainach nastąpiło wiele zmian.

Podręczniki źródłowe Edytuj

Forgotten Realms Campaign Setting został zawarty w trzech pełnych wydaniach, z których każde z nich towarzyszyło powstawaniu kolejnych edycji Dungeons & Dragons:

Różne dodatki do kampanii, w tym:

Wiele starszych, już nie drukowanych podręczników źródłowych jest dostępnych za darmo na stronie Wizards'ów.

Strona internetowa Edytuj

Strona internetowa z kompendium wiedzy na temat Krain, stworzonym na podstawie artykułów Eda Greenwood'a i innych autorów.

Gry komputerowe Edytuj

Na podstawie Zapomnianych Krain zostało wydanych wiele gier fabularnych, w tym takie tytuły jak:

  • Pool of Radiance (1988) — Pierwsza gra komputerowa bazująca na Zapomnianych Krainach.
  • Neverwinter Nights (AOL game) (1991) — Pierwsza graficzna gra MMORPG.
  • Baldur's Gate (1998) — Pierwsza gra oparta na silniku Infinity. Zyskała bardzo dużą popularność i doczekała się sequel'a.
  • Baldur's Gate II: Cienie Amn (2000) — Kilka innych gier bazujących na tym silniku zostało wydanych, w tym Icewind Dale.
  • Neverwinter Nights (2002) — bardzo popularna trzecioosobowa gra fabularna oparta na uniwersum Zapomnianych Krain.
  • Neverwinter Nights 2 (2006) — długo oczekiwany sequel Neverwinter Nights, używający ulepszonego silnika 3d i zestawu do tworzenia nowych przygód.

Przypisy Edytuj

  1. Przedmowa do Elminster at the Magefair w The Best of the Realms.
  2. W przeszłości składniki opisujące inne części Abeir-Torilu także zostały opublikowane, np. Kara-Tur, orientalne krainy na wschodzie Faerûnu, ale owe części świata nie miały ostatnio żadnych publikacji od WotC.
  3. Ed Greenwood, Sean K. Reynolds, Skip Williams, Rob Heinsoo (2004). Zapomniane Krainy Opis Świata 3 edycja, p. 271. Wizards of the Coast, ISAISBN 83-88916-97-1.
  7. Dale "slade" Henson (Kwiecień 1991). Realmspace. TSR, IncISBN 1-56076-052-4.
  8. Jeff Grubb, Ed Greenwood i Karen S. Martin (1987). Forgotten Realms Campaign Set (Cyclopedia of the Realms), p. 7. TSR, IncISBN 0-8803-8472-7.
  9. Ed Greenwood, Julia Martin, Jeff Grubb (1993). Forgotten Realms Campaign Setting 2nd edition (revised), A Grand Tour of the Realms, p. 23. TSR, IncISBN 1-5607-6617-4.

Linki zewnętrzne Edytuj