FANDOM

Wysoki Las
Mapa Wysokiego Lasu
Wysoki Las
Typ
Las
Region
Północno-Zachodni Faerûn
Ustrój
różne
Rządzący
Populacja
29 088
Rasy
52%
Inne
1%
Charakter
PD
ND
CD
PN
N
CN
PZ
NZ
CZ
Religie
Import
uzbrojenieżywnośćbroń
Eksport
starożytne artefakty

Wysoki Las (ang. The High Forest) jest pozostałością starych dni, gdy cały Faerûn porośnięty był zielenią, a elfy, smoki i giganty rządzili światem. Obszar ten porośnięty jest wiekowymi i wielkimi drzewami. Z północy graniczy z Górami Nether, zaś z południa z Wysokim Wrzosowiskiem. Na zachodzie las ograniczony jest przez Wieczne Wrzosowiska, natomiast na wschodzie przez niekończące się piaski Anauroch. Wschodnia granica Wysokiego Lasu biegnie wzdłuż Doliny Delimbiyr[1], przez którą płynie Rzeka Delimbiyr.

Wnętrze lasu jest w pewnym sensie nadal tajemnicą z racji tego, że jedynie kilku wędrowców zaszło głębiej w celach odkrywczych. Do bardziej znanych lokacji Wysokiego Lasu można zaliczyć majestatyczne Gwiezdne Góry, w których swoje źródła mają rzeki Potok Jednorożca oraz Rzeka Jeleniej Krwi. Na północnym-zachodzie spośród drzew wypiętrzają się Zaginione Szczyty, z których wypływa Rzeka Dessarin. Wysoki Las skrywa w swoich gęstwinach także sławne Pradawne Drzewo oraz Złowieszczy Las na wschodzie. Nie brakuje tu również starych ruin, opuszczonych osad i innych owianych tajemnicą obszarów.

Na południowych stokach Gwiezdnych Gór mieszczą się wejścia do Nieskończonych Pieczar ponoć będących domem dla smoków i połączonych z Podmrokiem. Na południu sieci jaskiń można trafić na Twierdzę Dziewiątki - opuszczony krasnoludzki fort obecnie zamieszkały przez elfy. Na wschód od gór i na południe od Rzeki Jeleniej Krwi leży zrujnowane netheryjskie miasto Karse. Wielki obszar lasu w obrębie szerokiego zakrętu Rzeki Jeleniej Krwi zwany jest Złowieszczym Lasem z powodu wielkiej masakry, jaka niegdyś miała tam miejsce. Często w tym lesie mają miejsce dziwne nadnaturalne zjawiska. Złowieszczy Las jest domem dla dwóch liszów o wspólnym imieniu Wulgreth. Północny kraniec Wysokiego Lasu zwany jest Lasem Turlana. Jest to miejsce gdzie las cały czas powiększa swój obszar, a to dzięki grupie wędrujących naprzód drzewców. Jednak ich wysiłki na północno-wschodnim rogu lasu są skutecznie udaremniane przez działania Twierdzy Piekielnej Bramy, miejsca gdzie miała miejsce krwawa walka z potężnym demonem znanym jako Kanyrr Vhok.

GeografiaEdytuj

GóryEdytuj

  • Gwiezdne Góry
Artykuł Główny: Gwiezdne Góry

Okazałe i przytłaczające swym ogromem góry ulokowane niemal w centrum Wysokiego Lasu. Ich szczyty, zawsze pokryte śniegiem, są wyższe nawet od najwyższych wierzchołków Grzbietu Świata, które widnieją na horyzoncie przy granicy lasu, tak jak i na Kamiennym Moście oraz w górach otaczających Lśniące Wodospady na północ od Loudwater. Stawia to Gwiezdne Góry na pozycji najwyższego łańcucha górskiego Faerûnu, rywalizując jedynie z górami Yehimal, które raczej nie są częścią tego samego kontynentu.

  • Zaginione Szczyty
Artykuł Główny: Zaginione Szczyty

Dwie małe góry położone w północno-zachodnim rogu lasu będące domem dla centaurów, satyrów i innych fey. Fontanny Pamięci położone na wysokich płaskowyżach zamiast odbijać ich aktualne otoczenie, odbijają krajobraz otaczający je w przeszłości. Powszechnie wiadomo, że każdy kto wchodzi do basenów z zamiarem powrotu do zamierzchłych czasów, zostaje teleportowany do losowej lokacji.

RzekiEdytuj

  • Rzeka Dessarin
Artykuł Główny: Rzeka Dessarin
  • Rzeka Jeleniej Krwi
Artykuł Główny: Rzeka Jeleniej Krwi

Dopływ Delimbiyr mający swe źródła na północnych stokach Gwiezdnych Gór, następnie kierujący się na wschód i południe w stronę Złowieszczego Lasu. Tam woda w rzece uzyskuje czerwone zabarwienie w chwili, gdy przepływa przez zrujnowaną enklawę Karse. Właśnie przez czerwoną wodę rzeka nosi miano Rzeki Jeleniej Krwi. Barwa zostaje neutralizowana w miarę zbliżania się wód do ujścia do rzeki Delimbiyr. Ponoć skosztowanie wody z rzeki powoduje zwiększenie umiejętności magicznych i pomaga w usunięciu niepożądanych magicznych efektów.[2] Czerwony odcień wody bierze się prawdopodobnie od rodzaju gleby w jakiej rzeka wyrzeźbiła swe koryto, lecz niektórzy uważają, że to krew z wciąż bijącego serca dawnego boga Karsusa zanieczyszcza wodę nadając jej czerwoną barwę.

  • Potok Jednorożca
Artykuł Główny: Potok Jednorożca

Potok Jednorożca wypływa z Gwiezdnych Gór, po czym płynie w stronę doliny Delimbiyr. Jest znany z wielu wodospadów, rwących potoków i dużej ilości społeczności fey mieszkających wzdłuż brzegów rzeki. Okazjonalnie przy potoku widziane są istoty, od których rzeka wzięła swą nazwę.

Inne Ciekawe ObszaryEdytuj

  • Las Turlang
Artykuł Główny: Las Turlang

Część kniei na północy Wysokiego Lasu, w którym las się rozrasta dalej na północ dzięki wysiłkom grupy drzewców.

  • Złowieszczy Las
Artykuł Główny: Złowieszczy Las

Pierścień złożony z kompletnie białych dębów otaczających wzgórze na wschodzie Wysokiego Lasu. Wewnątrz pierścienia istnieje drugi, mniejszy złożony ze sczerniałych i spetryfikowanych drzew. W środku obu pierścieni rosną normalne drzewa pomieszane z tymi nienaturalnie wysokimi i spetryfikowanymi. Gleba w tym miejscu jest czerwona.

HistoriaEdytuj

Dawno temu, gdy elfy dominowały w Faerûnie, Wysokim Lasem rządziło królestwo Eaerlann. Owo królestwo upadło w 882 DR, gdy Ascalhorn stało się Twierdzą Piekielnej Bramy. Niedługo po tym wydarzeniu elfy zaczęły migrować z Wysokiego Lasu odpowiadając na zew Odwrotu.

MieszkańcyEdytuj

Spośród znanych mieszkańców Wysokiego Lasu wyróżnić można aarakokry (w Gwiezdnych Górach), centaury, drowy, drzewce, gnolle, gnomy, jednorożce, korredów, orków, pegazy, pozostałych elfów i ludzi, satyrów, skrzaty i smoki. Niewielka garstka ludzi tkwiących w lesie to generalnie łowcy, druidzi lub awanturnicy przywykli do życia w dziczy. Wymiana towarów ze światem zewnętrznym niemal nie istnieje, gdyż las jest niezależny i w pełni zaspokaja potrzeby jego mieszkańców.

Wysoki Las nie ma żadnego władcy, lecz zawiera wiele rywalizujących ze sobą sił i grup. Najpotężniejszą grupą są drzewce, na czele których stoi Turlang. Leśne elfy ostatnimi czasy rosną w siłę pragnąc przywrócić królestwo Earlann, jednak ich wysiłki są udaremniane przez plemiona orków, gnolli oraz sojusz demonicznych elfów z Twierdzy Piekielnej Bramy.

Źródłowe NieścisłościEdytuj

W The North: Guide to the Savage Frontier Wysoki Las opisany jest jako mierzący ponad 500 mil, co czyni go największym lasem Faerûnu, pokrywając niemal 20% obszaru zwanego "Dzikim Pograniczem". Jednakże w Zapomniane Krainy: Opis Świata Wysoki Las jest ukazany jako mierzący ok. 160 mil.

ReferencjeEdytuj

  1. Ed Greenwood (1993). Volo’s Guide to the North, p. 189. TSR, IncISBN 1-5607-6678-6.
  2. Paul Jaquays (Wrzesień 1988). The Savage Frontier, p. 50. TSR, IncISBN 978-0880385930.

Więcej InformacjiEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki