FANDOM

Shaar
Mapa Shaar
Shaar
Typ
Pustkowie
Region
Południowy Faerûn
Stolica
brak (Wzgórza Rady)
Ustrój
struktury plemienne nomadów
Rządzący
nomadyczni wodzowiePopulacja
587 520
Rasy
Inne
1%
Charakter
PD
ND
CD
PN
N
CN
PZ
NZ
CZ
Religie
Import
brońuzbrojeniewino
Eksport
biżuteriakość słoniowaniewolnicy

Shaar jest krainą trawiastych równin i okrągłych pagórków, mierzącą 1500 mil ze wschodu na zachód i ok. 250 mil z północy na południe.

W 1479 DR Shaar stało się olbrzymim, pustynnym nieużytkiem znanym obecnie jako Pustkowie Shaar, zaś przyczyną tego była Plaga Czarów. W centrum Pustkowia Shaar leży ogromny obszar zwany Podotchłanią, gdzie wielkie połacie ziemi dookoła Wielkiej Rozpadliny zapadły się do Podmroku. Obszar na wschód od Podotchłani nosi nazwę Wschodniej Rozpadliny.[1],[2]

PołożenieEdytuj

Zachodni koniec Shaar dotyka wschodniego koniuszka Lśniącego Morza, natomiast na wschodzie kraina ta kończy się na Veldorn, Krainie Potworów. Shaar podzielone jest przez dwa geograficzne obiekty - Wyniesienie oraz Wielką Rozpadlinę, wielkie wyżłobienie w ziemi długie na 200 mil i szerokie na 100 mil.

Generalnie obszar na zachód od Wyniesienia zwany jest Shaar, zaś obszar na wschód od klifu Wschodnie Shaar.

GraniceEdytuj

Od północy Shaar graniczy z Górami Ognisty Stopień, częścią Puszczy Chondal, Górami Uthangol i południowymi krańcami Mulhorandu.

Południowa granica Shaar stworzona jest z przylegającej Doliny Channath(skupiska lasów i gór wzdłuż rzeki Channath), Lasu Amtar oraz Gór Żabich.

GeografiaEdytuj

Równiny Shaar pokryte są niewielkimi lasami i pojedynczymi wzniesieniami. Przecina je także kilka płytkich rzek, które w okresie suszy stają się piaszczystymi parowami.

Z racji niewielkiej ilości opadów powierzchnia Shaar porośnięta jest grubą trawą, gdzieniegdzie kaktusami oraz kolczastymi krzewami. Podczas dnia na równinach jest bardzo upalnie, natomiast noce są lodowate, dlatego kraina ta jest zarówno geograficznie jak i meteorologicznie krainą skrajności.

MieszkańcyEdytuj

Z historycznych zapisów można stwierdzić, że ziemie Shaar od początku przemierzały szczepy ludzkich nomadów. Czasem siły któregoś z pobliskich państw przywłaszczały sobie część ziem Shaar a nawet budowały ośrodki handlowe, lecz ostatecznie z ich budowli pozostały tylko ruiny.

Prócz ludzi, równiny są zamieszkane przez wemików, centaury, thri-kreeny oraz loxo. Tryb życia tych stworzeń polega głównie na nieustannych polowaniach na stada zwierząt roślinożernych oraz walce o wodę (szczególnie w okresie suszy). Sporadycznie, stworzenia zamieszkujące Shaar są najeżdżane przez gnolle, perytony, mantikory, wiwerny i smoki. Ich głównym celem jest zwierzchnictwo nad innymi rasami oraz nad zamieszkiwanym przez nie terytorium.

Ciekawe MiejscaEdytuj

Po całym Shaar porozsiewane jest wiele miejsc wartych nadmienienia:

  • Azulduth: W południowo-wschodnich granicach Mulhorandu leży Jezioro Soli, płytki, wysoko zasolony zbiornik wodny, do którego wpada Rzeka Mieczy.
  • Dolina Channath: Wąski obszar na południowej stronie Shaar rozciągający się wzdłuż Rzeki Cannath wpadającej od zachodniej strony do Rzeki Talar.
  • Góry Uthangol: Łańcuch górski rozciągający się w kierunku wschodnim od krańców Puszczy Chondal. Formuje barierę pomiędzy Shaar, a Równiną Czarnego Popiołu i Zielonymi Ziemiami Untheru.
  • Jezioro Lesphen: Zbiornik wodny nieco mniej zasolony niż Azulduth, lecz wciąż zawierający wysoce zmineralizowaną wodę nienadającą się do spożycia.
  • Las Rozpadlina: Mały las znajdujący się na wschód od Wielkiej Rozpadliny i generalnie na północ, północny-zachód od Delzimmer.
  • Las Shaar: Suchy, piaszczysty las na północ od Rzeki Shaar.
  • Las Shara: Zwana także Mrocznym Lasem, knieja znajdująca się pomiędzy Azulduth i Górami Żabimi.
  • Rzeka Shaar: Wypływa z lodowatych wód Jeziora Rozpadlina w Wielkiej Rozpadlinie. Jej wody przez dziesiątki kilometrów płyną pod ziemią, by następnie wyłonić się przed Wyniesieniem i wpaść do Jeziora Lesphen.
  • Wielka Rozpadlina: Szeroka kotlina znajdujący się niedaleko zachodniej granicy Wschodniego Shaar i niedaleko od Wyniesienia. Jest domem dla złotych krasnoludów.
  • Wyniesienie: Stromy klif znaczący granicę pomiędzy Shaar a Wschodnim Shaar.
  • Wzgórza Rady: Grupka wzniesień wyglądająca jak wyspa w morzu trawy. Można ją znaleźć w centrum Wschodniego Shaar.
  • Wzgórza Rathgaunt: Skaliste urwiska wciśnięte pomiędzy Jezioro Lesphen od zachodu i Wyniesienie od wschodu.

MiastaEdytuj

Większość społeczeństw Shaar skupia się przy faktoriach handlowych, tworząc niezbyt wielkie skupiska osiedli mieszkaniowych. Miasta te są zwykle położone blisko zbiorników wodnych, od których zależy przeżycie osadników w tym nieprzyjaznym klimacie. Złote krasnoludy z Wielkiej Rozpadliny mają własne miasta - większość z nich położona jest pod ziemią, lecz zdarzają się też krasnoludzkie miasta na powierzchni. Krasnoludzkie metropolie bardzo różnią się od ośrodków handlowych innych ras, z powodu niezbyt chętnej wymiany własnych pomysłów pomiędzy cywilizacjami.

W Shaar można spotkać poniżej wymienione miasta:

  • Blaskatlar: Aktualnie legendarne miasto niegdyś tkwiące na tym palonym słońcem obszarze.
  • Delzimmer: Małe wolne miasteczko handlowe rządzone przez bogate rodziny kupieckie.
  • Hardcastle: Mała ufortyfikowana faktoria handlowa.
  • Khôltar: Małe miasteczko zwane także Żelaznym Miastem z powodu ścian pokrytych żelazem.
  • Lhesper: Zrujnowane miasto położone przy północnym brzegu Jeziora Lhespen w samym sercu Shaar.
  • Młot i Kowadło: Małe, pełne namiotów miasteczko krasnoludów, położone poza murami Serca Ziemi.
  • Peleveran: Dziś nic więcej, jak ruiny miasta zbudowanego u czoła Wyniesienia.
  • Serce Ziemi: Krasnoludzka metropolia podzielona na dwa sektory. Jeden za murami i drugi poza. Jest to główny ośrodek religijny Wielkiej Rozpadliny.
  • Shaarmid: Wielkie miasto wolnego handlu będące dobrym azylem dla kupców, znane z grubych murów i groźnych oddziałów obronnych.

ReferencjeEdytuj

  1. Ed Greenwood, Sean K. Reynolds, Skip Williams, Rob Heinsoo (2004). Zapomniane Krainy Opis Świata 3 edycja, p. Fold-out Map. Wizards of the Coast, ISAISBN 83-88916-97-1.
  2. Bruce R. Cordell, Ed Greenwood, Chris Sims (Sierpień 2008). Forgotten Realms Campaign Guide, p. Fold-out Map. Wizards of the CoastISBN 978-0-7869-4924-3.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki