Fandom

Faerun Wiki

Faerûn

170stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
1479-faerun-map.jpg

Mapa kontynentu Faerûn w 1479 DR

Faerûn jest głównym kontynentem na planecie zwanej Abeir-Toril. Większość materiałów traktujących o Zapomnianych Krainach opisuje właśnie ten kontynent.

Geografia Edytuj

Kontynent zawiera bardzo zróżnicowany teren. Poza zewnętrzną linią brzegową ciągnącą się po całej zachodniej i południowej granicy Faerûnu, najbardziej wyróżniającą ten świat cechą jest Morze Spadających Gwiazd. Jest to wielki śródlądowy zbiornik wodny o bardzo nieregularnej linii brzegowej. To za jego sprawą ziemia w centralnych krainach Faerûnu jest żyzna. Morze to służy także jako główny szlak handlowy dla wielu krajów granicznych.

Kolejnym wyróżniającym się obszarem jest Shaar - szeroki pas trawiastych równin na południu, który wraz z Jeziorem Pary oddziela regiony nadbrzeżne od reszty kontynentu. Na wschodzie niezmierzone połacie stepów są granicą pomiędzy Faerûnem a Kara-Tur, zaś północ pokryta jest masywnymi lodowcami (Pelvuria i Reghed) oraz tundrą. Sub-tropikalna kraina oddzielona od kontynentu przez Wielkie Morze zwana jest Zakharą. Pozostałe obszary to:

Północny-zachód Edytuj

Dziki obszar zdominowany przez ciężką zimową pogodę, hordy orków i szczepy barbarzyńców. "Północ" jest uznawana za najbardziej nieokiełznany obszar leżący pomiędzy wielką pustynią Anauroch na wschodzie a rozległym Morzem Mieczy na zachodzie. Region ten uchodzi za najpopularniejszy, jeśli chodzi o umiejscowienie kampanii do gry oraz akcji fabularnych gier komputerowych. Obszar zawiera takie lokacje jak:

Północ Edytuj

Obszar ten rozciąga się od pustyni Anauroch na zachodzie do wschodniej krawędzi śródlądowego Morza Księżycowego. Jest to niezwykle zróżnicowany region zawierający:

Północny-wschód Edytuj

Odludny obszar rozpoczynający się na mroźnych, z dawna zapomnianych ziemiach ciągnących się wzdłuż wielkich lodowców i dalej na południe, aż do północno-wschodnich krańców Morza Spadających Gwiazd. Najbardziej na zachód leży Vaasa - mała połać tundry z wszech stron ograniczonej pasmami górskimi. Granicą na wschodzie są Ziemie Hordy - nieskończone stepowe pustkowia. Poza tymi obszarami są jeszcze:

Zachód Edytuj

Region obejmujący obszary nadbrzeżne Morza Mieczy na południe od Waterdeep i na północ od Lśniącego Morza. Do zachodnich ziem zaliczają się:

Na morzu zwanym Bezdrożnym Morzem na zachodzie rozsianych jest wiele wysp, które zwykle określa się wspólnym mianem wysp Nelanther.

Centrum Edytuj

Z wyjątkiem Lśniących Równin wszystkie centralne obszary leżą wzdłuż wybrzeża Morza Spadających Gwiazd. W północnej części, jedno z ramion Morza Spadających Gwiazd, znane jako Smocze Morze wysuwa się niemal do Zachodnich Ziem Centralnych. Na południu Przesmyk Vilhon tworzy następną morską odnogę kierującą się na południowy-zachód. Jednymi z ważniejszych obszarów są:

Wschód Edytuj

Większość nacji w tym regionie graniczy ze wschodnimi brzegami Morza Spadających Gwiazd. Ów zbiornik wodny tworzy tutaj długie ramię kierujące się na wschód, a następnie na południe, gdzie tworzy Morze Alamber. Północne cywilizacje na tym obszarze określane są Odległym Wschodem, zaś południowe - Starymi Imperiami. W skład tego regionu wchodzą:

W wielu powyższych krajach dozwolone jest niewolnictwo, które stanowi ważną część gospodarki tych państw.

Południowy-zachód Edytuj

Obszar ten leży na wielkim, ciągnącym się w zachodnim kierunku, półwyspie Chultańskim. Na północ od półwyspu znajduje się Lśniące Morze graniczące z Calimshanem i łączące się z Jeziorem Pary poprzez Burzową Cieśninę. Na południu region jest opływany przez Wielkie Morze. Lokacje na południowym-zachodzie to:

Południe Edytuj

Do krajów południa zaliczają się tereny leżące na południe od obszarów nadbrzeżnych Morza Spadających Gwiazd, ograniczone przez Jezioro Pary, nieskończone równiny Shaar, Wielkie Morze, Luiren oraz półwysep Chultański. Do południowych obszarów zaliczają się:

Południowy-wschód Edytuj

Obszary te leżą na południe i wschód od trawiastych równin Shaar oraz wzdłuż brzegów Wielkiego Morza. W skład regionu wchodzą:

Podmrok Edytuj

Ogromny kompleks jaskiń i korytarzy leżących pod wieloma częściami Faerûnu. Podmrok zawiera:

Poza tym w Podmroku istnieje wiele miast kuo-toa, illithidów i beholderów.

Linki Zewnętrzne Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki